„Díky prodeji Nového Prostoru si můžu dovolit teplou večeři,“ prozradila jeho prodejkyně

Pro mnohé kolemjdoucí se prodejci Nového Prostoru stali součástí scenérie a už je ani nevnímají. Každý den bez ohledu na počasí stojí v červených vestách na svých oblíbených místech a nabízejí časopis, který jim pomáhá ze špatné životní situace. Jednou z nich je i paní Viera na Náměstí Hrdinů v Olomouci.

Už od roku 2002 jí zajišťuje její denní chleba prodej Nového Prostoru (NP), aktuálně má v Olomouci osm podobných kolegů. Ti se spolu s ní snaží dojít k lepšímu sociálnímu postavení poctivou cestou. Projekt začal v Praze, postupně se rozšířil do dalších devíti měst republiky, například i do Brna, Plzně nebo Pardubic.

Standardní doba prodeje začíná v osm ráno, paní Viera si však ráda přivstane a začne dřív. „Lidé chodí touhle dobou do práce. Čím dříve tu budu, tím více lidí potkám a více toho prodám,“ vysvětluje.

Měsíčně si koupí asi sto výtisků, protože si spočítala, že čím víc NP má, tím víc jich může prodat a tedy si tím více vydělá. V samotném prodeji jí hodně pomáhá její pozitivní přístup k lidem.

„Když se na lidi usmějete a slušně je pozdravíte, tak máte daleko větší šanci na úspěch, než když se mračíte a jen tak ukazujete časopis,“ prozradila prodejkyně svoje tajemství. ,,Mám už vypěstovanou komunitu pravidelných zákazníků, kteří mě už znají. Vědí, že nežebrám, ale pracuji,“ dodává.

Sama poukazuje na fakt, že komunikace je základ. Díky prodeji časopisu si přitom každý den může dovolit teplou večeři nebo důstojné oblečení. I upravený vzhled totiž působí na kupující přívětivě a ovlivňuje prodej.

Nápad pochází ze zahraničí

Časopis NP u nás funguje již od roku 1998, podobný projekt vznikl například již v roce 1991 ve Velké Británii pod názvem The Big Issue a postupně se rozšířil po celém světě, největší úspěchy slaví v sousedním Německu, kde se tiskne nejvíce titulů.

Ani prodej časopisu, který pomáhá, se však neobejde bez problému. Bohužel začalo přibývat nepoctivců, kteří se za prodejce NP pouze vydávají. Proto při nákupu dejte pozor, zda má váš prodejce červenou vestu s logem NP a viditelnou průkazku s fotkou a pracovním místem. Toto neplatí pro nováčky, které poznáte podle pásky na rukávu s nápisem ,,Jsem v zácviku“. Rozmístění oficiálních prodejců NP zachycuje mapka projektu.

Přidat komentář